Stowarzyszenie Macierz

Stowarzyszenie MACIERZ powstało jako organizacja zajmująca się ochroną Praw Człowieka, ekologią, promocją zdrowego odżywiania i funkcjonowania, działalnością charytatywną w różnych dziedzinach życia.

Nauka

Nauki tradycyjne to między innymi etyka - nauka o moralności, filozofia, arytmetyka i geometria, gramatyka, medycyna, alchemia i późniejsza chemia, astrologia z astronomią, historia (dzieje narodów), literatura, a także mistyka i magia. Dział zawiera jak najbardziej naukowe i popularnonaukowe artykuły z tradycyjnych dziedzin wiedzy naukowej, także z zakresu psioniki czy psychotroniki oraz innych odrzucanych tendencyjnie przez skrajnie ateistycznych pseudonaukowców akademickich dziedzin wiedzy, także z zakresu nauk interdyscyplinarnych czy protonauki jak cybernetyka, kognitywistyka, futurologia, historiologia, memetyka, biofizyka czy bionika... 


HQT - Teoria Heima - Kwantowa Grawitacja - Loty Nadświetlne

Jednolita Teoria Pola Burkharda Heima próbuje połączyć w jedną całość wszystkie znane oddziaływania fizyczne, zakłada że czas i przestrzeń są zkwantowane (pojęcie metronu). Teoria powstawała w latach 40-tych i 50-tych XX wieku, a pierwsza publiczna prezentacja jej idei odbyła się w 1952 roku na Kongresie Astronautycznym w Sttudgarcie w Niemczech. Trzeba nauczyć się nowej matematyki, aby móc wgryźć się w teorię Heima. Jest to nowy i często zaskakujący zbiór paradygmatów myślenia, taki, że nawet geniusze matematyki i fizyki muszą się natrudzić, zanim zapoznają się z Teorią Heima.

Ilość wejść: 31521


Talibowie Zamordowali Polskiego Inżyniera!

Okrutne morderstwo polskiego inżyniera Piotra Stańczaka dokonane przez Talibów! Polski rząd NIC NIE ZROBIŁ, aby uratować życie porwanego inżyniera! Rząd nie raczy dbać o obywateli, tak jak inne państwa, które praktykują wykupienie obywateli z rąk porywaczy. Czy Polska nie ma Agencji Wywiadu?

Ilość wejść: 13101


Licencja PARETO - Ochrona Praw Autora do Zysku w Proporcji 80/20

Autorom, którzy marzą o zarabianiu na swoich utworach, proponuję zapoznanie się z warunkami formalno prawnymi Licencji Pareto, która zapewnia najlepsze chroniące materialne prawa autora do zysku z dzieła oraz pozwala na jego swobodne rozprzestrzenianie.

Ilość wejść: 1926


ATEIZM - Jak towarzysz Pol Pot budował ateistyczny kraj w Kambodży

Ateizm jest dziś bardzo popularny w Polsce. Czy warto jednak być ateistą? W świetle historii zobaczmy do czego ateizm służy w praktyce i co się za nim kryje. Pol Pot i Kambodża.

Ilość wejść: 10459


Zagadki Mechaniki

Lucjan Łągiewka znany jest w rodzinnych Kowarach jako niestrudzony wynalazca - amator przedziwnych doświadczeń związanych z mechaniką. W listopadzie 1998 roku na miejscowym stadionie, w obecności ponad tysiąca osób i przedstawicieli mediów z całego kraju, wraz ze współpracownikami zademonstrował działanie prototypu swojego niezwykłego zderzaka. Zastosowanie do wszelkich pojazdów pochłaniacza energii, za pomocą którego dokonuje się bezpieczne „zderzenie", może radykalnie poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przeciwne są warsztaty samochodowe i sami producenci samochodów...

Ilość wejść: 5871


BEREZA Kartuska - Polski Sanacyjny Obóz Koncentracyjny

Bereza Kartuska - dziś na Białorusi - miejsce gdzie stoczono dwie bitwy polsko-radzieckie z 1920 roku, potem stworzono sanacyjny obóz koncentracyjny dla politycznego internowania wrogów ustroju. Był to polski obóz koncentracyjny dla wszystkich sił postępowych znienawidzonych przez sanację.

Ilość wejść: 51051


LEFEBRYZM Integryzm i Faszyzm - Schizma Marcela Lefebrve - Bractwo Piusa X

Prawicowa schizma Marcela Lefebrve neguje Sobór Watykański, miłość bliźniego i całe nauczanie Jana Pawła II. Odstępcy promują faszyzm, który czynnie popierał sam abp. Lefebrve.

Ilość wejść: 12353


SALUT RZYMSKI - Pozdrowienie Narodowego Socjalizmu - Nazizm i Faszyzm KKK

Salut rzymski faktycznie jest amerykańskim pozdrowieniem narodowych socjalistów z USA. Powstał jako militarny rytuał czczenia flagi USA, a faszyści i hitlerowcy tylko go przejęli.

Ilość wejść: 16585


USTASZE, Chorwacja i Faszyzm - Ante Pavelić a Zbrodnie i Mordy

Faszyzm w Chorwacji, ustasze, Ante Pavelić, Aloj Stepinac. Oto do jakich krwawych i ludobójczych rzezi może doprowadzić nacjonalizm, rasizm i inkwizycyjna nienawiść religijna.

Ilość wejść: 40184


STALIN a Stalinizm i Nazizm - Polityka i Zbrodnie - Fakty i Mity

Kim był Józef Wissarionowicz Stalin? Nie łatwo opisać a już tym bardziej ocenić 75 lat życia i dobrych 30 lat sprawowania władzy. Czym był stalinizm? Jaka była naprawdę liczba ofiar?

Ilość wejść: 15102


OLIMPIADA - Letnie Igrzyska Olimpijskie - Pekin - Beijing 2008

Letnie igrzyska olimpijskie w Pekin - Beijing - sierpień 2008. Historia olimpiady, przygotowania, życie w Pekinie, noclegi, problemy techniczne, walka o wolny Tybet i represje.

Ilość wejść: 11803


ELEKTROFOTOGRAFIA - Metoda GDV a Fotografia Kirlianowska Biopola

Polski uczony Jakub Jodko Narkiewicz w końcu XIX wieku stworzył podstawy elektrofotografii nazwanej później kirlianowską na cześć rosyjskiego uczonego, który dał podstawy dla GDV. Współcześni naukowcy zwykle nie mają większego pojęcia ani o wynalazku ani o doniosłych skutkach odkrycia możliwości technicznych fotografowania biopola.

Ilość wejść: 24938


OSAMA BIN LADEN - Al-Kaida, Guantanamo, Kiejkuty i Terroryzm

Najbardziej poszukiwany przez FBI i zabity 1 maja 2011 roku przez komandosów z USA rozmodlony bojownik i terrorysta świata, założyciel Al-Kaidy. W lipcu 2007 roku rząd Stanów Zjednoczonych zwiększył nagrodę za głowę Osamy z 25 mln USD do 50 mln USD. We wrześniu 2007 roku przywódca Al-Kaidy zaapelował do państw europejskich o zerwanie wojskowego sojuszu z USA przeciwko Afganistanie.

Ilość wejść: 29118


LIBERTARIANIZM - Antytotalitaryzm - Historia, Idee, Realizacja Wolności Praw

Libertarianizm jest filozofią, stylem politycznego myślenia dla swobody dysponowania własną osobą i własnością, o ile tylko nie ogranicza to swobody i własności komuś innemu.

Ilość wejść: 6673


KRZYSZTOF OLEWNIK - Dramat Rodzinny z Korupcją i Mafią w Tle

Pouczająca historia porwania, dręczenia i zabójstwa Krzysztofa Olewnika z Drobina. Nieudolność policji, zagadkowe samobójstwa, pedofilia księży z okolic Drobina. "Zła karma" czyli brzydki los Krzysztofa Olewnika, czy też kryminalny spisek powiązanych z mafią struktur państwa i władzy, a szczególnie policja na układach z mafią?

Ilość wejść: 76226


KALENDARZ Gregoriański - Czy Potrzebuje Reformy?

Autor stara się pokazać, że obecny kalendarz gregoriański jest bardzo dobrym przybliżeniem idealnego kalendarza naturalnego liczącego lata zwrotnikowe i że będzie tak jeszcze przez kilka tysięcy najbliższych lat.

Ilość wejść: 1796


Jak poprawnie obliczać wschody i zachody

Tak geograf jak astronom potrzebuje czasem umieć poprawnie obliczać wschody i zachody słońca. Warto znać tę podstawową umiejętność. Przydaje się w programowaniu sieciowych zegarów

Ilość wejść: 1675


TOTOLOTEK - Szanse Wygrania a Systemy Gry

Interesujesz się grami losowymi takimi jak Totolotek? Czy wiesz jakie jest prawdopodobieństwo Twojej wygranej? Czy "systemy gry" sprawdzają się? O tym przeczytasz właśnie tutaj.

Ilość wejść: 20605


Wszystko o Czasie - Historia Zegara i Pomiarów Czasu w Astronomii i Fizyce

Gruntowna praca popularno-naukowa Kazimierza Borkowskiego na temat mierzenia czasu, historii pomiarów, dni juliańskich w astronomii, mierzenia czasu w różnych epokach i kulturach, zegara stabilnego i dokładnego. Podstawowe definicje wzorców czasu, a także czasu pulsarowego w astronomii.

Ilość wejść: 12215


czytelnia

Samolot Transportowy EADS CASA C-295M i Katastrofa

Cóż sprawia, że w zasadzie dobry samolot transportowy taki jak CASA C-295M ulega awarii w najmniej spodziewanych okolicznościach? Może to być choć nie musi zbyt tandetna część wyposażenia zmniejszająca troszkę koszta zakupu... A wtedy najlepszy pilot nie ma szans...

Ilość wejść: 10864


KATOLICYZM: Międzynarodowy Ruch My Jesteśmy Kościołem

My Jesteśmy Kościołem (We Are The Church) to ruch zainicjowany w Rzymie w 1996 dla odnowy Kościoła katolickiego, ujawnienia i likwidacji jego różnych patologii. Ruch walczy m.in. z pedofilią księży, korupcją, tworzeniem państw katolicko-wyznaniowych. W Polsce z Ruchem WATC związany jest tygodnik "Fakty i Mity".

Ilość wejść: 4850


ALBERT EINSTEIN: Nauka, Filozofia i Kontrowersje

Artykuł opisuje postać Alberta Einsteina z wielu stron, nie tylko słynne równanie E=mc2. Możemy dowiedzieć się kilku szczegółów o jego życiu, poznać prawdy którymi się w nim kierował, jego ulubione cytaty, a także inne elementy jego osobowości.

Ilość wejść: 19474


KINEZJOLOGIA Edukacyjna - Metoda Dennison, a Postęp Oświaty i Wychowania

Hit nowoczesnej, naukowej pedagogiki. Naukowa Metoda Dennison czyli Kinezjologia Edukacyjna (Edu-K) zwana też Gimnastyką Mózgu to powstała w latach 1976-1980 metoda terapii i twórczej pracy edukacyjnej z dziećmi. Metoda Educare stosowana jest zarówno w pedagogice specjalnej (dysleksja, dysgrafia, ADHD etc.) jak i w pracy z dziećmi wybitnie zdolnymi dla wspomagania geniuszu.

Ilość wejść: 15694


SZACHY Heksagonalne Władysława Glińskiego

Powodem wynalezienia szachów heksagonalnych była chęć rozwinięcia tej 'królewskiej gry' przez Władysława Glińskiego. Na samą ideę wpłynęły międzywojenne polskie fascynacje inteligencją pszczół i plastra miodu.

Ilość wejść: 7031


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1981-1982

Artykuł był opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 1892


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1975-1981

Artykuł był opublikowany w 2007 roku na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologów z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 1694


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1974-1975

Artykuł był opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 1721


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1970-1973

Artykuł był w roku 2007 opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 1619


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1968-1971

Artykuł był w roku 2007 opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 1627


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1967-1968

Artykuł był w roku 2007 opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa, etyka i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 1861


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1964-1967

Artykuł był w roku 2007 opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa, etyka i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 1900


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1963-1965

Artykuł był w roku 2007 opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa, etyka i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 2120


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1963-1964

Artykuł był w roku 2007 opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa, etyka i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 2059


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1960-1962

Artykuł był w roku 2007 opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa, etyka i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 2124


Nauki Bhagavana Sathya Sai Baba z lat 1953–1960

Artykuł był w roku 2007 opublikowany na portalu eioba.pl jednakże został usunięty wskutek agresywnych nacisków członków pedofilskiej mafii pospołu z działaczami pseudonauki czyli teologii z katolickich uczelni pokroju UKSW w Warszawie. Sathya Sai Baba zajmuje się m.in. zwalczaniem pedofilskiej mafii w Indii oraz Południowej Azji, czego polska mafia pedofilska znieść nie może, podobnie jak i zdrowej nauki filozoficznej prezentowanej przez tego wybitnego filozofa, etyka i uczonego indyjskiego jakim Sathya Sai Baba jest.

Ilość wejść: 3870


Edukacja Naukowa - Siedem sztuk wyzwolonych

Klasyczna metoda nauczania powstała jeszcze w czasach starożytnych i była sposobem nauczania opartym na siedmiu sztukach wyzwolonych (artes liberales). Ich celem było wyposażenie człowieka w pewien podstawowy zasób wiedzy ogólnej, niezbędnej do dalszego kształcenia. Obejmowały one trzy sztuki literackie, tzw. trivium, w którego skład wchodziły: 

- gramatyka - mająca za zadanie poznawanie języka, jego struktury, fleksji; 

dialektyka - uczenie logicznego wiązania poznanych faktów, argumentowania; 

retoryka - sztuka sprawnego wyrażania myśli tak, by były przekonujące i zrozumiałe dla słuchaczy.

Siedem sztuk wyzwolonych uzupełniały nauki o ilości, materii, przestrzeni (quadrivium):

geometria 

arytmetyka 

astronomia z astrologią

muzyka  

O ile trivium uczyło wiedzy ogólnej, filologicznej, o tyle w quadrivium zapoznawano z ówczesną wiedzą matematyczno-przyrodniczą. Wymienione nauki stanowiły podstawę dalszego kształcenia: prawniczego, medycznego czy teologicznego. Warto tu podkreślić, że kształcenie kierunkowe, zawodowe nigdy nie wyprzedzało kształcenia ogólnego. Najpierw wyposażano ucznia w poszczególne sprawności, a dopiero potem przekazywano umiejętności praktyczne. 

Paradoksy i manowce nauki

Paradoksów dotyczących współczesnej edukacji naukowej jest wiele. Świat współczesny oferuje bajeczne możliwości zdobywania wiedzy, a młodzi ludzie wiedzą coraz mniej, za to mądrale od edukacji dowodzą, iż to rzekomo bardzo dobrze. Szkoły są coraz łagodniejsze i bardziej otwarte na ucznia, a uczeń staje się coraz bardziej agresywny i coraz gorzej wychowany. Edukacja nabiera coraz powszechniejszego charakteru, a ogólny poziom kultury języka i wyobraźni ulega spektakularnemu skundleniu. Edukatorzy dokonują cudów, by ułatwić konsumpcję wiedzy i sprowadzić ją do poziomu i obyczaju ucznia, wprowadzając zamiast książek komiksy, krzyżówki i inne bajery, a uczniowie przyjmują wysiłki nauczycieli z coraz większym oporem. Paradoksy można by mnożyć, lecz wszystkie wskazują, iż dalsze procesy reformatorskie w dotychczasowym kierunku będą generowały podobne skutki. Błąd jest bowiem natury fundamentalnej. 

Współczesna szkoła w Europie czy USA zeszła z trzech dróg kształcenia wyznaczanych ongiś przez trivium, porzuciła też łacinę, grekę czy sanskryt, lekceważy kształcenie charakteru i siły woli. Kładzie się nacisk na przekazywanie wiedzy, ale już nie wystarcza czasu na gruntowną analizę treści. Zaniedbywane jest również nauczanie spójnego, logicznego myślenia oraz sprawnego i zrozumiałego wyrażania wiadomości. Oprócz przyczyn ideologicznych źródeł takiego stanu rzeczy należy poszukiwać w gwałtownym rozwoju nauk i chęci wtłoczenia nowych odkryć do programów szkolnych. W szkołach panoszy się encyklopedyzm pozytywistyczny, który każe zapychać umysły dzieci wciąż nowymi wiadomościami, ale jest to droga donikąd. 

Uczniom powinno się przede wszystkim dać dobre narzędzie potrzebne do umiejętnego zdobywania wiedzy i wyposażyć ich w pewien kanon wiedzy ogólnej, w którym powinno znaleźć się także miejsce dla klasycznych języków europejskich, a w ramach niego nauczyć skutecznie poznawać, analizować i wyrażać myśli. Warto także uczyć nowego języka Europy jakim jest Esperanto, a także uczyć historii i filozofii nauki, także nauk takich jak alchemia, zielarstwo czy astrologia, które są korzeniami współczesnej nauki. Marazm i stagnacja w oświacie oraz wdrażanie nieudanych reform powinny być znakiem dla rządzących, że czas najwyższy bliżej przyjrzeć się sprawdzonym w historii metodom, jeśli się chce osiągnąć autentyczny postęp w edukacji. 

Słownik brytyjskiego ucznia zawiera średnio zaledwie około 800 słów, a w Polsce sytuacja wcale nie wygląda lepiej. Na poziom oświaty narzeka się w wielu państwach europejskich, a ta mroczna tendencja jest zauważalna również w Polsce, gdzie szkolnictwo przeżywa swój mroczny regres. Instytucje UE i rządy poszczególnych państw wciąż wprowadzają reformy, lecz bez widocznych rezultatów. Ażeby wyjść z tego marazmu, mówi się także o konieczności powrotu do klasycznej metody kształcenia, która dobrze się sprawdziła. Znana brytyjska pisarka Dorothy L. Sayers  - w swoich czasach blisko współpracująca między innymi z C.S. Lewisem i J.R.R. Tolkienem - napisała w 1947 roku głośny esej pt. "Zagubione narzędzia uczenia" ("The Lost Tools of Learning"). Zastanawia się w nim nad przyczyną regresu w edukacji. Znamienne, że problem, który kulminację osiąga w czasach współczesnych, był już zauważony i szczegółowo analizowany przeszło pół wieku temu. 

Dorota Sayers, aby pobudzić czytelnika do myślenia, stawia przed nim istotne pytania. Oto kilka z nich: Czy dwudziestowieczny chłopak i dziewczyna lepiej rozumieją świat, niż ci uczący się w szkołach przed wiekami? Dlaczego po zaliczeniu materiału szybko zapominają jego treść? Jak to się dzieje, że osoby wykształcone dają się tak łatwo prowadzić specjalistom od propagandy i reklamy? Dlaczego dorośli ludzie nie potrafią odróżnić książki dobrze udokumentowanej od słabej merytorycznie? Dlaczego naukowcy polemizują ze sobą, nie definiując dyskutowanych terminów i nieświadomi tego rozmawiają o różnych rzeczach? Szukając odpowiedzi na takie i podobne pytania, pisarka dochodzi do wniosku, że przyczyną regresu w szkolnictwie jest porzucenie przez nauczycieli sprawdzonej, klasycznej metody nauczania, opartej na tzw. trivium i quadrivium. Zdaniem Doroty Sayers, czas cofnąć się o jakieś 500 lat, ażeby zrobić rzeczywisty krok do przodu. Oczywiście pisarka zdaje sobie sprawę, że hasło powrotu do średniowiecza wywoła sprzeciw wielu środowisk, dlatego jest świadoma, że starą metodę trzeba dostosować do współczesnych realiów. Niemniej taki powrót musi nastąpić, gdyż jest to jedyny sposób na totalne uzdrowienie edukacji. W przeciwnym razie szkoła będzie nadal prowadziła młodzież w ślepy zaułek wtórnego analfabetyzmu. 

Program nauczania proponowany przez Susan Wise Bare i jej matkę podkreśla znaczenie języka łacińskiego. Już w wizji naszkicowanej przez przywoływaną D. Sayers język ten był jednym z głównych przedmiotów nauczania. Pomimo że dzisiaj jest "martwy", jego znajomość pozwala skrócić czas nauczania innych przedmiotów nawet o 50 procent. Dzieje się tak, gdyż ucząc się łaciny, uczeń automatycznie poznaje znaczenie wielu terminów technicznych, biologicznych czy humanistycznych, których etymologia pochodzi właśnie z tego języka. W tym sensie ten "niepotrzebny język" stanowi podstawę do łatwiejszego i szybszego zrozumienia zachodniego słownictwa i kultury. Podobnie jest z językiem greckim. Jessie Wise, kierując się odmiennymi motywacjami, była jedną z reanimatorek antycznego stylu nauczania w USA. Dzieckiem uczonym w taki sposób była właśnie Susan Wise Bauer. Dzisiaj wszechstronnie wykształcona, znająca kilka trudnych języków (łaciński, grecki, hebrajski, koreański). W podobny sposób można wykorzystać rodzimy język, jak staropolski w Polsce. 

Główny zarzut wysuwany przeciw edukacji klasycznej opiera się na tezie, jakoby w dzisiejszych czasach potrzebna była wiedza specjalistyczna, a nie filologiczna. Takie myślenie ma źródło w ideologizacji oświaty pod pozorem praktycyzmu. W istocie zaś podporządkowuje się wykształcenie polityce państwowej i gospodarczej, zamiast dbać o wszechstronny rozwój osoby. Tego typu podejście znane jest z historii - polegało ono na preferowaniu sztuk niewolniczych (artes serviles), czyli praktycznych. W warunkach współczesnych chodzi o wyszkolenie najemnych pracowników - uzależnionych od seriali telewizyjnych, internetu, kolorowych "pisemek" - którzy dadzą się łagodnie prowadzić przez propagandzistów i kościelnych teologów. 

Pomimo nowoczesnej frazeologii edukacyjnej celem sztuk niewolniczych jest przygotowanie ludzi do wykonywania prostych zadań i czynności. W tym sensie - paradoksalnie - kształcenie praktyczne jest niepraktyczne, bo zamyka przed uczniami możliwości rozwoju i nie pomaga w uzyskaniu prawdziwej wolności dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom. W rezultacie takie podejście nie służy też gospodarce i państwu, bo akcentowanie kształcenia zawodowego sprawia, że uczeń nie posiada ogólnych umiejętności intelektualnych niezbędnych do szybkiego przekwalifikowania się na niestabilnym rynku pracy. Oparcie programów szkolnych na zasadach zawartych w trivium daje zaś uczniom niezbędne umiejętności zdobywania wiedzy przez całe życie, daje postawę ucznia, który zawsze szybko się uczy. 

Starożytność to okres historyczny stosowany przeważnie dla historii Europy i Bliskiego Wschodu. Obejmuje czasy od około 5000 lat p.e.ch. – 4000 lat p.e.ch. do pierwszych wieków  ery chrześcijańskiej. Najczęściej spotykaną datą końca starożytności jest rok 476 – upadek Cesarstwa Zachodnio-Rzymskiego. Starożytna literatura, historia i kultura są fundamentami Europy współczesnej. W basenie Morza Śródziemnego narodziły się nauki matematyczne, fizyczne, przyrodnicze, idee filozofii i polityki, antropologia, filologia, sztuki artystyczne. W sposób schematyczny można zaznaczyć najważniejsze elementy spuścizny każdego z trzech antycznych światów: od Greków przejęliśmy system demokracji, filozofię i teatr; od Rzymian – prawodawstwo i osiągnięcia techniczne; kultura judajska natomiast dała początek głównej religii Europy, chrześcijaństwu, które ukształtowało kontynent zarówno w dziedzinie myślenia o człowieku i wszechświecie, jak też w sferze np. granic politycznych czy rodzaju alfabetu. 

Nauka w Grecji

Wychowanie i kształcenie charakteru w Starożytnej Grecji obejmowało:

- wychowanie fizyczne

- wychowanie moralne

- wychowanie muzyczne

Wychowanie fizyczne - starożytni Grecy bardzo dbali o wygląd swojego ciała, które to najpierw wzmacniano i hartowano, a potem ćwiczono je pod względem zwinności i gibkości, czemu służyły różne gry i zabawy, w których brali udział chłopcy w wieku dziecięcym. Ponadto, stworzono program wychowania gimnastycznego młodzieży, który stanowił tzw. pantathlon składający się z pięciu następujących ćwiczeń: bieg, skakanie, rzut dyskiem oraz dzidą i mocowanie się. Pantathlon stanowił proste fizyczne ćwiczenia, które były traktowane jako przygotowanie do wychowania wojskowego mającego miejsce w późniejszym czasie. Ćwiczenie zapasów i sztuki walki wręcz to tradycja znana w wielu kulturach, ale współcześnie ignorowana z wielką stratą dla dzieci i młodzieży. 

Ładnie uformowane i silne ciało młodego mężczyzny stanowiło ideał piękna oraz przedmiot dumy dla ojca tego chłopca, natomiast wszelkie ułomności oraz szpetota traktowane były w Grecji jako nieszczęścia oraz przejaw klątwy demonów. Jednak mimo takiego zainteresowania ciałem męskim oraz jego rzeźbą, Grecy nie tolerowali wyrabiania w nim muskułów, jak również nie szanowali osób zawodowo zajmujących się wyrabianiem mięśni, zapasami czy lekkoatletyką. Dla utrzymywania kondycji męskiej części społeczeństwa prowadzono palestry oraz gimnazja, w których młodzież każdą wolną chwile przeznaczała na ćwiczenie wraz ze swoimi kolegami. Uważane jako najważniejsze przez państwo greckie wychowanie fizyczne, było najczęściej normowane przez odpowiednie ustawy i nadzorowane przez urzędników państwowych.

Wychowanie moralne, etyczne - z grec. Kalokagathia; "kalos" znaczy piękny a "agathos" dobry -  stanowiło dla Greków, obok wychowania fizycznego, drugi bardzo ważny kierunek kształtowania młodego pokolenia; uważano, iż dzielność fizyczna nie jest wystarczająca dla osiągnięcia doskonałości, jeśli nie idzie z nią w parze szlachetność oraz piękno moralne. Z tego powodu, już od najwcześniejszych lat starano się wpajać dzieciom pewne zasady moralne oraz uczyć je skromnego postępowania. Cnotą u młodzieńców była również wstydliwość, dlatego też uczono ich unikania ordynarnych, rażących ruchów czy gestów, oraz nauczano chodzenia w milczeniu, siedzenia i stania w odpowiedniej pozie jak i skromnego ubioru. Szczególnie wpajany był dzieciom szacunek dla rodziców i osób starszych. Nie zezwalano również na stykanie się młodzieży z pospólstwem i nakazywano unikania zatłoczonych ulic, gdzie panowały sytuacje mogące narazić chłopców na sceny obrażające ich wstydliwość. 

Wychowanie muzyczne i taneczne odgrywało równie ważną rolę w kształtowaniu charakteru oraz umysłu greckich obywateli co wychowanie fizyczne i moralne. Wychowanie to stanowiło drugi obok służby wojskowej publiczny obowiązek państwa oraz związane było z religią i kultem bogów. Mimo iż Grecy stanowili bardzo religijny naród, młodzież nie pobierała jednak żadnych nauk z tego zakresu, a znajomość narodowych bóstw przyswajana była przez dzieci w trakcie ich uczestnictwa od wczesnych lat w różnych obrzędach religijnych. W greckim państwie, każdy moment publicznego czy prywatnego życia przepełniony był czcią bogów, jak również wszelkie uroczystości publiczne odbywały się zawsze przy towarzyszeniu śpiewu hymnów i utworów poetyckich przez dzieci i młodzieży, co wymagało od nich nauczenia się na pamięć wszystkich tych utworów oraz nauki gdy na lutni. Wychowanie muzyczne miało zazwyczaj prywatny charakter, jednak odbywało się ono pod opieką oraz nadzorem publicznym. 

Licznik odwiedzin: 7893929 Ostatnia aktualizacja strony: 2018-08-19 08:14:04