Stowarzyszenie Macierz

Stowarzyszenie MACIERZ powstało jako organizacja zajmująca się ochroną Praw Człowieka, ekologią, promocją zdrowego odżywiania i funkcjonowania, działalnością charytatywną w różnych dziedzinach życia.

Ilość wejść: 5088


HYPERLOOP - szybki i tani ekologiczny transport XXI wieku

Hyperloop - nowa generacja transportu

Ruszyła budowa pierwszego odcinka superszybkiego systemu transportu o nazwie Hyperloop, a testy rozpoczną się jeszcze w 2013 roku. Elon Musk wraz z firmą ET3 z Kolorado rozpoczął realizację swojego pomysłu. Rusza budowa testowego odcinka szybkiego systemu transportowego Evacuated Tube Transport (ETT), w którym w około próżniowych rurach mają poruszać się na początek 6-osobowe kapsuły, ciągnięte - podobnie jak w przypadku szybkich kolei Maglev - na poduszce magnetycznej, acz unoszą się jak poduszkowce na poduszce powietrznej. W masowej wersji kapsuły pasażerskie ETT mieszczą do 28 osób. Innowacyjna Firma ET3 rozpoczyna budowę pierwszego 3-milowego odcinka, który ma być gotowy do końca 2013 roku. Hyperloop przewozić będzie ludzi w aluminiowych kapsułach, zamkniętych wewnątrz stalowych, próżniowych rur. W zasadzie Hyperloop to coś jak skrzyżowanie samolotu z pociągiem i podróżowanie w czymś co jest wagonosamolotem.

Elon Musk, prezes Tesla Motors ujawnił plany systemu Hyperloop, który umożliwi transport pasażerów z prędkością ponad 1200 km/h, a wszystko to za 10% ceny planowanych w Kalifornii szybkich kolei. Jego projekt już wywołuje publiczną debatę w Kalifornii, a być może i na całym świecie. „Złoty Stan” w USA ma wkrótce rozpocząć budowę nowego systemu kolejowego, ale całą inwestycję mogą zablokować problemy z finansowaniem i inne kwestie polityczne. Projekt techniczny Elona Muska zakłada płynny ruch pasażerów – w przeciwieństwie do odprawy na lotnisku, po prostu przechodzimy przez kontrolę bezpieczeństwa i od razu wsiadamy do startującej co 2 minuty gondoli transportowej, tylko trochę jeszcze wolniejszej od transpondera ze Star Treka.

Elon Musk - Hyperloop

Hyperloop do działania nie potrzebuje próżni – to zbyt drogie i zbyt trudne w utrzymaniu, a ciśnienie panujące w tubach ma wynosić maksymalnie 1/6 ziemskiego, tyle, co ciśnienie na Marsie. Cały system transportu ma również zapewniać odpowiednio wysoki poziom bezpieczeństwa, zarówno na wypadek trzęsienia ziemi, jak i innych nieprzewidzianych wydarzeń. W tym celu rozwijające zawrotną prędkość 1287 km/h (800 mil/h) wagoniki mają przemieszczać się w niemal 40 km odstępach między sobą, by możliwe było ich awaryjne wyhamowanie. Maksymalne przeciążenia są wyliczone na 0.5 g. W skrócie projekt zakłada wybudowanie 2 stalowych rur o wewnętrznej średnicy 2.23 m (grubość ścianek około 20-23 mm), całość o grubości około 6 metrów, na początku i końcu linii będą liniowe silniki elektryczne przyśpieszające i hamujące wagoniki. Rury będą co mniej więcej 30 metrów podparte na kilkunastometrowych betonowych filarach - dzięki temu można oszczędzić na wykupie ziemi i większość trasy puścić środkiem autostrad itp. W Polsce by się sprawdziło, bo zniechęcałoby wandali.

Cały artykuł aktualnie przeczytasz na portalu http://layah.org pod adresem: 

http://layah.org/artykularnia/hyperloop-szybki-i-tani-ekologiczny-transport-xxi-wieku

 

Z naszego bloga


Top 11

Najpopularniejsze artykuły: 


Newsletter


Wyślij

Po więcej informacji zapisz
się do naszego newslettera

Licznik odwiedzin: 7408343 Ostatnia aktualizacja strony: 2017-09-23 09:28:45